تحلیل روند صادرات بین المللی و منطقه ای پوشاک

تحلیل روند صادرات بین المللی و منطقه ای پوشاک

بازار جهانی پوشاک با میزان 412.343.107 [1] هزار دلار صادرات در سال 2020 در مقایسه با سال 2009 که میزان صادرات جهانی پوشاک316.347.140  هزار دلار بوده است، رشد 30 درصدی را طی این سالها از خود بر جای گذاشته است. اما همین آمار طی دو سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، با کاهش قابل توجهی روبه رو بوده است. به طوریکه صادرات جهانی پوشاک در سال 2020 نسبت به سال 2019 با کاهش 11 درصدی همراه بوده است.

منبع:trademap

نمودارهای ذیل نشان دهنده آن است که طی 10 سال گذشته چین بیشترین میزان صادرات پوشاک حلقوی بافت و غیر حلقوی بافت را به سراسر جهان داشته است.  بعد از چین کشورهایی مانند بنگلادش، ویتنام، ایتالیا ، آلمان، ترکیه و … به ترتیب بیشترین میزان صادرات این نوع پوشاک را به سراسر جان داشته اند. نکته قابل توجه دیگر پیشرف چشمگیر صادرات کشورهایی مانند “بنگلادش” و “ویتنام” و “کامبوج” طی سال های اخیر میباشد. 

طبق آمار رسمی در سال 2020 یک سوم صادرات پوشاک دنیا از مبدأ چین صورت می گیرد.همچنین این کشور با اختلاف 5برابری نسبت به کشور بنگلادش در سال 2020 بزرگترین صادرکننده پوشاک در دنیا بوده است.

از این آمارها می توان نتیجه گرفت که کشور چین به عبارتی غول پوشاک دنیا و بنگلادش و هند بازیگران بزرگ این عرصه از صنعت در منطقه می ­باشند. با توجه به نزدیکی ایران به این کشورها و مطالعه و الگوبرداری از سیستم تولید پوشاک در این کشورها می­توان در مسیر پیشرفت و نزدیک شدن به سطح آنان گام های مؤثری برداشت.

منبع:trademap

[1] Trademap

خوشه پوشاک قم

0