جغرافیای پوشاک استان قم

جغرافیای استان قم

استان  قم در جنوب استان تهران و در مسير ارتباطي استان هاي جنوبي با مرکز و شمال کشور واقع شده است و کوچکترین استان کشور بوده و كمتر از يك درصد از مساحت كل كشور را دارد كه در سال 1375 از استان تهران جدا و تبدیل به يک استان مستقل به مركزيت شهر قم شد. قم در قلمرو كوير مركزی ايران واقع شده است و از نظر جغرافيايي بين 50 درجه و 6 دقيقه تا 51 درجه و 58 دقيقه در ازای خاوری و 34 درجه و 9 دقيقه تا 34 درجه و 11 دقيقه پهنای شمالی واقع شده است. استان قم؛ از طرف شمال به استان تهران، از شرق به استان سمنان، از جنوب به استان اصفهان و از طرف جنوب غربی تا شمال غربی به استان مركزی محدود می­شود. ارتفاع مركز شهرستان از سطح دريا 928 متر و ارتفاع بلندترين نقطه استان، در مناطق كوهستانى،3330 متر ارتفاع و پست ترین نقطه آن در حاشيه درياچه نمک قم حدود 700  متر است.

استان قم شامل چهار بخش کهک، مرکزي، جعفرآباد و خلجستان و حدود 260 روستا می باشد و مرکز آن شهرستان قم مي باشد که در مجاورت کوير نمک قرار گرفته است. بر اساس آخرين سرشماري جمعيت در سال 1395 شمسی جمعیت استان قم 1.292.283 نفر می باشد. همچنین درصد جمعیت شهرنشین به 95 درصد افزایش یافت.[1] بزرگترین شهر استان شهر قم است که از نظر جمعیت رتبه ششم را در بین شهرهای کشور دارد. افزايش جمعیت قم در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رشد سریعی داشته است. این رشد سریع جمعیت را میتوان مرهون جاذبه هایی نظیر وجود حرم مطهر حضرت معصومه(ع)، موقعیت مذهبی، وجود بزرگترین حوزه علمیه جهان تشیع، نزدیک بودن به پایتخت و … دانست.

نزدیکی قم به پایتخت و قرار گرفتن این استان در مرکز شاهراه ارتباطی 17 استان مهم کشور و حضور سالانه 10 میلیون گردشگر، از جمله مزیت‌های سرمایه‌گذاری این استان می باشد. عمده ترین مساله تاثیرگذار در وضع اقتصادی استان قم، صنعت گردشگری و به طور اخص توریسم مذهبی است و علت آن وجود بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(ع) و مسجد مقدس جمکران است که در تمام فصل های سال، زائران بسیاری را از نقاط مختلف کشور و سایر کشورها به قم می‌کشاند. این امر موجب رونق بازار کار و خدمات در این شهر شده و در امر اشتغال نقش بسزایی دارد.

جغرافیای خوشه پوشاک قم

جغرافیای خوشه پوشاک استان قم شامل محدوده بنگاههای تولیدی و توزیعی پوشاک، در سطح استان  می­باشد. با توجه به پراکندگی بسیار بالای این بنگاهها محدوده مشخصی را نمی­توان برای آنها تعریف کرد. اما از لحاظ تمرکز بنگاهها می­توانن گفت بخش عمده ای از آنها در شهرستان قم و محدود به مرکزیت استان   می­باشد و سهم بخش­ها و روستاهای اطراف قم از بنگاه­های تولیدی و توزیعی بسیار ناچیز است. لازم به ذکر است بخش قابل توجهی از بنگاه­های تولیدکننده عمده پوشاک استان، در محدوده نیروگاه قرار دارند و از روستاها و شهرهای اطراف قم، سهم بخش کهک از تولیدات، نسبت به سایر بخش­ها بیشتر می­باشد.


[1] درگاه ملی آمار ایران

خوشه پوشاک قم

0