فرایند بازاریابی در کسب و کارهای مد و لباس

فرایند بازاریابی در کسب و کارهای مد و لباس

The market process in fashion business

فرایند بازاریابی در کسب و کارهای مد و لباس

سال ها کارآفرینان صنعت مد و لباس به تئوری های علمی و الگوهای عملیاتی در صنایع دیگر وابسته بودند اما ماهیت منحصر به فرد صنعت مد محدودیت هایی را در زمینه ی کاربرد برخی مدل ها و تئوری ها ایجاد میکرد، به همین جهت تصمیم گرفتم الگویی اختصاصی را برای فرایند بازاریابی در کسب و کارهای مد و لباس تعریف کنم. این مقاله و مقالات دیگر در ادامه از منابع معتبر بین المللی و تجربیات شخص خودم و دیگر اساتید این حوزه گرفته شده اند و امیدوارم مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیرد.

فرایند بازاریابی در کسب و کارهای مد و لباس

در این مقاله هشت گام بازاریابی در صنعت مد و لباس را به صورت فهرست شده باهم مرور میکنیم.

بخش اول) شناخت مشتریان و مصرف کنندگان مد و لباس 

بررسی رفتار مصرف کنندگان محصولات و خدمات مد و لباس اولین و قطعاً مهمترین مرحله برای رشد و توسعه کسب و کارها است، اینکه بین مصرف کننده و مشتری تفکیک قائل شویم. گروه مشتریان مد را بشناسیم، مفاهیم صنعت مد را بدانیم، شخصیت یا پرسنای مشتریان مد را استخراج کنیم، نسل ها و سبک های مورد علاقه آنها را بشناسیم و موارد دیگر همه از جمله مفاهیم مهم در بخش شناخت مصرف کننده هستند.

بخش دوم) تحقیقات بازاریابی

عبارت “تحقیقات بازاریابی” به فرایند جمع آوری و تحلیل دامنه ی وسیعی از انواع اطلاعات به منظور کمک به امر تصمیم گیری اطلاق می گردد. اما چرا تحقیقات بازاریابی ضرورت دارد؟ مهمترین دلیل آن جمع آوری اطلاعات و استفاده از آنها برای تصمیمات تاکتیکی و پیش بینی ها است، این امر به درک بهتر مشتری هم کمک میکند.  

بخش سوم) تحقیق بازار، صنعت و محیط

ساده‌ترین شیوه‌ای که می‌توانیم برای تفکیک صنعت و بازار و محیط در نظر بگیریم، استفاده از الگوی عرضه Supply و تقاضا Demand و محیط پیرامون External environment آنها است به این معنا که در مورد هر کالا یا خدمت، می‌توان گفت صنعت، شامل همه‌ی فعالانِ سمتِ عرضه و بازار، برایند همه‌ی تقاضاهایی است که در یک زمینه‌ی مشخص وجود دارد و هر دو اینها داخل یک محیط غیرقابل کنترل ولی قابل پیش بینی هستند.

فرایند بازاریابی در کسب و کارهای مد و لباس

بخش چهارم) بخش بندی و جایگاه یابی در بازاریابی مد

بازاریابی STP مخفف سه واژه بخش بندی (Segmentation)، هدف گذاری (Targeting) و موقعیت یابی (Positioning) است، در این مدل تلاش بر این است که محصولات را به جامعه هدفی مشخصی ارائه نماییم. این کار برای افزایش فروش و اثربخشی بازاریابی است و هزینه ها را به شدت کاهش میدهد.

به طور خلاصه ، مدل بازاریابی STP به این معنی است که شما بازار خود را بخش بندی می کنید ، بخش های خاصی از مشتریان را با کمپین های بازاریابی متناسب هدف قرار می دهید و موقعیت خود را با توجه به خواسته ها و انتظارات مصرف کنندگان (مشتریان) تنظیم می کنید.

بخش پنجم) آمیخته بازاریابی مد و لباس

این بخش شامل چهار قسمت بر اساس آمیخته بازاریابی (4P) است اما به صورت اختصاصی در صنعت مد؛ سعی میکنیم نگاه کلی تری به مدل های دیگر همانند 7P تا 24P هم داشته باشیم و مدل مدرن 4C را هم بررسی نماییم. 

  • محصولات مد و لباس
  • قیمت گذاری در مد و لباس
  • ترویج محصولات مد و لباس
  • توزیع محصولات مد و لباس
آمیخته بازاریابی مد و لباس

بخش ششم) برندسازی با ارتباطات یکپارچه بازاریابی 

برندسازی همچنان به عنوان حیاتی ترین ابزار بازاریابی و حذب مشتری در تمامی سطوح بازارهای جهانی مد مطرح است و الویت اول محسوب میشود، و متداول ترین متد مدیریت بازاریابی در صنعت مد استفاده از مدیریت یکپارچه بازاریابی است، که شخصیت برند را در تمام نقاط تماس برند هماهنگ میکند و همچنین ریتم تجربه مشتری را یکسان میکند. 

بخش هفتم) رویکردهای نوین بازاریابی و تبلیغات مد و لباس

ما شاهد یک انقلاب ارتباطی عمیق در بین مصرف کنندگان هستیم که حسی ناشی از عدم اعتماد به تبلیغات را که مهمترین منبع اطلاعاتی پیرامون محصولات و خدمات است، با خود همراه دارد.

این مسئله نام های تجاری را با چالش ایجاد کانال های جدید ارتباطی مواجه میکند، این روزها خلاقیت در رسانه نهفته است.

فرایند بازاریابی در کسب و کارهای مد و لباس

بخش هشتم) برنامه ریزی و مدیریت بازاریابی در مد و لباس

راه اندازی یا توسعه کسب و کارهای  مد و لباس در یک محیط تجاری که به صورت ثابت در حال تغییر است، انجام می پذیرد. تغییر سریع هم به برنامه ریزی استراتژیک و هم به برنامه ریزی تاکتیکی نیازمند است و باید یه صورت خلاقانه و با کنترل مدیریتی موثر انجام پذیرد.

 

بازاریابی مد به دلیل سرعت بالای این صنعت منحصر به فرد است. کمپین های بازاریابی (تبلیغات) فصل به فصل، کالکشن به کالشن ماهیت متفاوتی پیدا میکنند. در صنعت مد چرخه زنجیره تامین و تولید و توزیع بسیار کوتاه است، بنابراین تیم های مارکتینگ مد باید با آخرین روند و به طور مداوم راه های خلاقانه برای تبلیغ جدیدترین محصولات آشنا باشند. برندهای مد باید خلاق باشند و با مشتریان هدف خود هماهنگ شوند، در حالی که در سمت کسب و کار مد با هدف هدایت به فروش و سود نیز تمرکز کنند. سودسرشار صنعت مد وقتی حاصل میشود که در خط تفکری مصرف کننده مد باشیم و این امر با دانش روز در حوزه مارکتینگ امکان پذیر است.

منبع: Garments merchandising 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خوشه پوشاک قم

0