اشتغالزایی صنف پوشاک قم برای 10 هزار نفر

اشتغالزایی صنف پوشاک قم برای 10 هزار نفر

نائب رئیس صنف پوشاک قم گفت: در حال حاضر 10 هزار نفر در تولیدی‌های پوشاک قم مشغول فعالیت هستند.


روح‌الله ابراهیمی در نشست مشترک با مدیرعامل انجمن‌های صنفی و مسئولان خوشه‌های صنعتی استان قم خود با تاکید بر مسئله آموزش نیروی انسانی در هر صنف و رسته‌ای اظهار کرد: توسعه خوشه‌های صنعتی در اولویت کاری شرکت شهرک‌های صنعتی قرار دارد البته باید علم و تجربه را در کنار هم مورد توجه قرار داد.
وی با بیان اینکه به دنبال مدرک‌گرایی نیستیم ولی می‌خواهیم پشتوانه علمی و آکادمیک در کنار تجربه وجود داشته باشد خاطرنشان کرد: حمایت‌ها از صنوف در قالب کنسرسیوم‌ها خواهد بود؛ پروژه خوشه سه ساله است و سپس خود اعضا باید برای تقویت و توسعه آن مشارکت کنند.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم افزود: در صنف پوشاک باید به بُعد فرهنگی هم توجه شود زیرا صرفا با یک صنعت روبرو نیستیم و طراحی پوشاک یک هنر است که باید نشان‌دهنده فرهنگ دینی و ملی ما نیز باشد.
ناصر حکیمی عضو هیئت مدیره انجمن صنفی پوشاک قم نیز در نشست مشترک خوشه‌های صنعتی استان با مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم اظهار کرد: زحمات زیادی توسط فعالان حوزه پوشاک در قم کشیده شده ولی همچنان نیازمند مساعدت شرکت شهرک‌ها برای توسعه فعالیت‌ها و تسهیل در روند امور هستیم.
وی افزود: کتاب مبانی پوشاک در حال تدوین است و به زودی در همایش پوشاک رونمایی از آن برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه بیشتر واحدهای تولیدی پوشاک در قم به شکل سنتی فعالیت می‌کنند گفت: در این صنعت هر چقدر نیروی انسانی فعال باشد، ولی ماشین آلات قدیمی، روند کار را کند می‌کند.
وی ادامه داد: بیشتر ماشین آلات مورد استفاده در پوشاک قم، فناوری 20 سال قبل هستند و همین امر سبب شده از نظر کیفیت، قابلیت رقابت با محصولات خارجی کمتر شود.
حکیمی با اشاره به رقابت سخت حوزه پوشاک در عرصه بین‌المللی گفت: چین و ترکیه تقریبا ۹۰ درصد بازار دنیا را در اختیار دارند و به همین دلیل رقابت با آنها در ایران هم سخت است.
مدیرعامل شرکت تریکو 133 عنوان کرد: در نمایشگاه اکسپو دبی که اسفندماه سال گذشته برگزار شد، یک کار تحقیقاتی برای بررسی موانع صادرات محصولات پوشاک انجام دادیم و دریافتیم دولت ترکیه، خدمات زیادی به صادرکنندگان ارائه می‌کند ولی در ایران این نوع خدمات وجود کمتر است.
جواد سعادت دستیار عامل توسعه خوشه پوشاک استان قم نیز در ادامه با بیان اینکه سه استراتژی مهم یعنی توسعه بازار، ارتقاء مهارت و تقویت نیروی انسانی در دستور کار این خوشه قرار دارد گفت: استقرار واحدهای تولیدی در یک زون صنعتی، رونمایی از کتاب جامع پوشاک استان و برگزاری همایش مربوط به پوشاک قم، از جمله برنامه‌هایی هستند که به زودی اجرایی می‌شوند.
در ادامه سجاد حکیمی عضو شورای راهبردی خوشه پوشاک استان قم نیز ضمن تشکر از شرکت شهرک‌های صنعتی استان، راه‌اندازی زون تخصصی پوشاک در شهرک صنعتی را خبری خوب برای فعالان این حوزه دانست و گفت: همه اعضای صنف از این اقدام استقبال می‌کنند.
وی افزود: نساجی قم از نظر اشتغال‌زایی ظرفیت بالایی دارد و حتی اگر ماشین آلات پیشرفته هم وارد شود، باز هم بر خلاف بسیاری دیگر از صنایع، نیاز به نیروی انسانی به شدت کاهش نمی‌یابد.
حکیمی با بیان اینکه تشکیل کنسرسیوم تامین مواد اولیه نساجی هنوز در قم محقق نشده است خاطرنشان کرد: با این حال توانستیم کنسرسیوم فروش را به سرانجام برسانیم البته توافقاتی برای برقراری ارتباطی تجاری با چین برای تامین مواد اولیه هم صورت گرفته است.
علی باقری نائب رئیس صنف پوشاک قم هم در بخشی دیگر از این نشست با اشاره به موقعیت استراتژیک قم در مرکز کشور گفت: اشتغال‌زایی صنعت پوشاک در قم حدود 10 هزار نفر است و مشتریان از اقصی نقاط کشور حتی استان سیستان و بلوچستان داریم.
وی اضافه کرد: مشکلاتی هم بر سر تولیدکنندگان پوشاک قم وجود دارد همچنین لازم است تسهیلات بانکی هم در اختیار گروهی از تولیدکنندگان قرار بگیرد زیرا همه آنها پشتوانه مالی لازم را ندارند.
باقری با بیان اینکه 1600 پروانه صنفی برای فعالان این حوزه صادر شده عنوان کرد: در عین حال هزار واحد هم بدون پروانه هستند.
نائب رئیس صنف پوشاک استان قم تصریح کرد: جلساتی با بانک‌ها برای تسهیل پرداخت وام به تولیدکنندگان پوشاک داشته‌ایم هر چند هنوز تسهیلاتی در اختیار فعالان این حوزه قرار نگرفته است.
وی گفت: کمبود نیروی انسانی هم در صنف پوشاک قم احساس می‌شود زیرا درآمد کارگران در این حوزه کم است و از سوی دیگر تولیدکنندگان هم زیر فشار قرار دارند و هزینه‌های جاری آنها اعم از اجاره کارگاه، مالیات و مواد اولیه سنگین شده است.


منبع: پایگاه خبری ثروت ایرانی

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خوشه پوشاک قم

0